مینی چیلر

مینی چیلر یا چیلر کوچک (Mini chiller) همان طور که از نامش پیداست، چیلری کوچک با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از 10تن تبرید) می باشد. دستگاهی برای تولید آب سرد که اصلی ترین استفاده آن سرمایش ساختمان های مسکونی است. مینی چیلر در دسته چیلرهای تراکمی قرار می گیرد که بواسطه اهمیت راه اندازی و بهره برداری آسان از سیستم های HVAC، کندانسور مینی چیلرها به شکل هوا خنک طراحی و تولید می شود.

به مانند تمامی چیلرهای تراکمی، اساس کار این چیلرهای کوچک، سیکل تبرید تراکمی بخار (کارنو) می باشد. به این ترتیب که بخار مبرد بوسیله کمپرسور متراکم شده و فشار و دمای آن افزایش می یابد. سپس گرمای مبرد از طریق کندانسور به هوای محیط دفع شده تا تبدیل به مایع شود. مایع خروجی از کندانسور، با عبور از شیر انبساط، افت فشار زیادی پیدا می کند. چنانکه مقداری از مایع مبرد تبخیر شده و باعث کاهش بیشتر دمای مبرد خواهد شد. این گونه مبرد سرد ورودی به اواپراتور، جریان آب عبوری از آن را خنک کرده و پس از تبخیر، مجدداً به کمپرسور باز می گردد.


مینی چیلر در یک نگاه
مینی چیلر در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم تولید شده را وارد فن کویل ها کرده و سرمایش و گرمایش مطبوعی را فراهم می سازد. این دستگاه برای استفاده در منزل مسکونی، اماکن تجاری و اداری و همچنین اماکن ورزشی مناسب است. با نصب این دستگاه در ساختمان های قدیمی که چیلر مرکزی آنها از کار افتاده و یا از راندمان مطلوب برخوردار نیست، دیگر نیازی به نصب و استفاده از سایر تجهیزات گران قیمت تهویه مطبوع نمی باشد. زیرا از آنجا که فن کویل ها شبکه لوله کشی از قبل درون ساختمان و جود دارد.

چرخه خنک کننده مینی چیلر چگونه است؟
هدف ساخت و تولید آب خنک در مینی چیلر، در جهت تامین سرمای محیط در آپارتمان به کار گرفته می شود. اجزای تشکیل دهنده آن دارای: شیر انبساط، اواپراتور، کندانسور و کمپرسور می باشد. یکی از مهمترین ویژگی کمپرسور در مینی چیلر، افزایش میزان فشار مبرد در حد اندازه دمای کندانس است. پس از آن در کندانسور از طریق هوای اطراف، مبرد یخ شده و سپس به حالت مایع تبدیل می شود. مایع داخل شیر انبساط می شود. این امر باعث افت فشار و دما به صورت خیلی زیاد می شود.

انواع مینی چیلر از دید نحوه عملکرد
1- مینی چیلر آب خنک
نوع آب خنک این محصول که با سرد نمودن آب و پمپاژ آن سرمایش را تولید می کند.

نحوه عملکرد مینی چیلر تراکمی آب خنک
در ادامه به کاربرد و عملکرد مینی چیلر آب خنک در ساختمان می پردازیم.

عملکرد این دستگاه بعنوان یک سیستم تهویه مطبوع هوا در ساختمان به گونه ای است که با پمپاژ آب سرد و هدایت آن به فن کویل ها و یا هواسازها فرآیند سرمایش هوا را انجام  داده دمای محیط را کاهش می دهد. در واقع سیستم مینی چیلر با سرد کردن آب و پمپاژ آن به فن کویل ها، عمل سرمایش هوا را انجام می دهد.
معمولا در هر قسمت از ساختمان از یک یا چند فن کویل (که دارای انواع مختلف از جمله فن کویل زمینی، فن کویل دیواری و فن کویل سقفی) نصب و استفاده می شود تا انتقال هوای مطبوع  صورت گیرد.

منبع : توضیح کارکرد دستگاه مینی چیلر

دوشنبه 23 فروردین 1400
بؤلوملر :